A technikai SEO az egyik témakör abból a háromból, amit a kereső-optimalizálás során muszáj figyelembe venni, a minőségi tartalom-készítés és a linképítés mellett.
Ez az alapja a másik kettőnek, és enélkül ugyan létezhet egy weboldal, de minek?
A jól teljesítő weboldal tulajdonságainál egyszer azt írtam, nem szeretem a “keresőbarát” kifejezést, helyette sokkal jobbnak tartom azt, hogy SEO-ra felkészítve. Nagyon jó marketing duma a keresőbarát weboldal, vagy keresőbarát honlap, csak ebben a formában, önmagában elég nehéz értelmezni. A keresők akkor lesznek a weboldalad barátai, ha a fent említett 3 témakör egészet alkot, és ez az alapozással kezdődik, pont ugyanúgy, mint a házépítésnél.
Technikai szempontból a weboldal optimalizálás talán valamivel egzaktabb, jobban megfogható témakör, mint mondjuk a linképítés, van számos olyan kritérium, aminek meg kell felelnie egy honlapnak, hogy a keresők egyáltalán megtalálják és komolyan vegyék.
Az elmúlt néhány évben nagyot változott a világ, a SEO bizonyos hibái nem okoznak talán ma már olyan mértékű problémákat, mint régebben, példáult egy meta-leírás hiánya.
Viszont bizonyos hibák komoly problémát is előidézhetnek, pl. egy rossz átirányítás, vagy épp az átirányítás hiánya miatti duplikált tartalom, vagy egy ottfelejtett noindex címke.
Összegyűjtöttem, mik azok a technikai szempontok és kritériumok, amik helyes használata nélkül nemcsak a keresőknek nem lesz barátja az oldalad, hanem neked sem.
Vannak ezek között, amelyek aránylag egyszerűen megvalósíthatóak, alkalmazhatóak, és vannak olyanok is, amikor nem árt, ha tudod, hogy mit csinálsz és miért.
Ez sem lesz egy rövid téma.
Weboldal készítés
mérhető eredményekkel
Ne engedd, hogy a rosszul optimalizált weboldadlad
veszteséget okozzon!
A technikai SEO - mi a konkrét célja?
A weboldal optimalizálás azon összetevőit, lépéseit hívjuk technikai SEO-nak, amelyek lehetővé teszik a keresőmotoroknak megtalálni, feltérképezni, bejárni, “megérteni” és indexelni a honlapot. Valamint ide tartoznak az olyan beállítások is, amelyek jelenléte vagy hiánya nagyban befolyásolja a weboldal rangsorolását a keresőkben, például az SSL használata, vagy a weboldal mobilra optimalizáltsága.
Ezeken kívül van egy önálló témakör is, ami szorosan kapcsolódik a weboldal optimalizáláshoz, de már részletesen volt szó róla egy előző bejegyzésben, ez a weboldal betöltési sebesség. Ajánlom figyelmedbe, ha még nem olvastad, és az itt leírtakkal párhuzamban alkalmazd az ott elhangzottakat is.
Tehát itt nem tartalmi elemekről beszélünk elsősorban, hanem beállításokról, viszont a két dolog nem különül el egymástól élesen, ezért néhány olyan dologról is szót fogunk ejteni, ami a kettő határán mozog.
Önmagában a weboldal technikai optimalizálása szükséges, de nem elégséges feltétele annak, hogy előkelőbb helyeket szerezz a találati listákon a keresőkben. Ha hanyagul van elvégezve, vagy sehogy sem, annak komoly következményei lehetnek, ahogy feljebb említettem.
Nézzük akkor.
Az oldalak indexelése - a weboldal optimalizálás első feltétele
Nyilván nem elég egy honlapot elindítani csak úgy a nagyvilágba, hogy itt van, tessék… Ez olyan lenne, mintha nyitnál egy kisboltot, ahol a kirakatban a függönyök be vannak húzva, még cégtábla sincs kirakva az üzlet fölé, és bár az ajtót nem zártad be, de még azt sem írtad ki, hogy “Nyitva”.
A keresőrobotoknak két alap-funkciójuk van, bejárják, feltérképezik a weboldalakat, és indexelik azokat.
Viszont ez nem egy automatikus folyamat, a keresőmotorokkal tudatni kell, hogy létezik a weboldalad, és szabályozni azt, hogy mely részeit tárolják vagy ne tárolják a saját adatbázisukban. Nagyon leegyszerűsítve ezt a folyamatot nevezzük egy weboldal indexelésének.
Többszereplős témakör, viszont az elején szót kell ejteni arról, hogy ezeket a beállításokat nem feltétlenül tekintik szentírásnak a kereső és egyéb robotok. Ha például lehetővé teszed egy oldal bejárását a robotoknak, az még önmagában nem jelenti azt, hogy ezt meg is teszik, és fordítva is igaz lehet, ha tiltod, attól még dönthetnek úgy, hogy mégis körbe néznek ott.
Ettől függetlenül rendkívül fontos, hogy az alap-beállítások helyesek legyenek.
A robots.txt szerepe
Ez egy kis szövegfájl, amit a weboldal gyökérkönyvtárában kell elhelyezni. Nem kötelező a használata, viszont ha van, csak egy lehet belőle.
Meghatározott szintaktikával és direktívákkal tudod a segítségével szabályozni azt, hogy a keresőrobotok (innen a robots.txt elnevezés) a weboldalad mely részeit járhatják be és indexelhetik, de vannak más funkciói is.
Egy egyszerű példa:User-agent: *
Disallow: /pdf/
User-agent: GoogleBot
Disallow: /images/*.gif
A User-agent
arra használatos, hogy meghatározd, hogy melyik keresőrobotra (például GoogleBot, Bingbot) vonatkozik az utána lévő utasítás.
Az első sorban csillag "*" szerepel, ez azt jelenti, hogy mindegyik robotra vonatkozik az ezután következő rész a fájlban. A Disallow
megadásával pedig tiltjuk a robotoknak, hogy a /pdf könyvtár tartalmát bejárják és indexeljék.
A harmadik és negyedik sorban a GoogleBot számára határozzuk meg az, hogy az /images
könyvtárban lévő gif
kiterjesztésű fájlokat ne térképezhesse fel.
Egy fontos megjegyzés kívánkozik ide, ehhez kapcsolódóan:User-agent: *
Disallow: /
Ezzel az összes robotnak tiltjuk a teljes oldal bejárását. Mire jó ez? Például arra, hogy amíg egy weboldal készítési-tesztelési fázisban van, ne engedjük az oldal bejárását egyetlen robotnak sem, én is használom.
A probléma akkor lehet, amikor a weboldal élesítésre kerül, ez a kód pedig ott marad a robots.txt-ben. Ebben az esetben az elkészült, működő weboldaladat sem fogják feltérképezni, és az bizony elég nagy baj. Erre figyelj.
A robots.txt funkciói:
- Oldalak bejárásának engedélyezése, tiltása, ahogy feljebb láttuk
- Megadhatjuk az oldaltérkép helyét a
Sitemap:
utasítással - Feltérképezési gyakoriságot állíthatunk be, hogy csökkentsük a szerverünk terhelését, de ezt pl. a Google figyelmen kívül hagyja
- Néhol használják a duplikált tartalom problémájának kiküszöbölésére is, de nem ajánlott. Erre vannak jobb megoldások is, a következő két bekezdésben látni fogjuk ezeket
A robots meta címke
Furcsa dolog ez a meta kifejezés, a weboldal olyan részét képezik ezek a címkék, amelyek nem jelennek meg a böngészőkben, viszont az oldal működéséhez szükséges információkat hordoznak. Alapvetően az indexelést tilthatjuk, vagy engedélyezhetjük ezzel a címkével, de számos más funkciója is van:
- oldalak indexelésének engedélyezése/tiltása
- az oldalon lévő linkek követésének engedélyezése/tiltása
- képek indexelésének tiltása
- az oldal keresőmotorok általi tárolásának tiltása
- az oldalon lévő meta-leírás megjelenítésének tiltása a keresési eredményekben.
Most csak a legfontosabb, index/noindex beállítással foglalkozunk.
A meta direktívák az oldal <head>
részébe kerülnek, így a robots is, ilyen formában: <meta name="robots" content="index" />
Ez a robots alapbeállítása, ha nincs megadva, a keresők ezt veszik alapul, indexel(het)ik az oldalt.
Oké, oké, de mi a fene jelentősége van ennek?
Vannak olyan esetek, amikor célszerű egy oldalt noindex-re állítani. Ilyen lehet például egy impresszum oldal, vagy egy “Köszönjük, hogy nálunk vásárolt” oldal. Ezeknek nem sok hasznuk van a keresési találatokban. Használhatjuk a noindex-et is a duplikált tartalom megszüntetésére, de ez még mindig nem megoldás minden esetre.
De egy-egy tesztoldalt is kizárhatunk az indexelésből, amíg meg nem érett arra, hogy publikussá tegyük. Viszont mivel a robots meta címke magán a weboldalon nem látszik, könnyen megeshet, hogy ott is marad noindex-szel, egyszerűen elfelejted, vagy a fejlesztőd elfelejti visszaállítani.
Hasonlóan - a robots.txt résznél említett probléma miatt - erre is nagyon figyelj, hogy csak azok az oldalak legyenek noindex-re állítva, amelyeket valóban ki akarsz zárni az indexelésből.
Kanonikus linkek megadása
Itt már a tartalmi és technikai seo határmezsgyéjén mozgunk.
Gyűjtő oldalnak vagy gyűjtő URL-nek is nevezzük a kanonikus linkeket. Alapvető fontosságú, hogy tisztában legyünk a szerepével és a miértjével.
Riasztó történetnek tűnhet a neve alapján, de annyira talán mégsem az. Nézzünk egy példát, ami segít megérteni.
Létezik egy webshop, legyen sajatwebshop.om
, ami árul férfi strandpapucsokat zöld és kék színben, és alapértelmezettként a kék színűt ajánlja fel neked:
https://sajatwebshop.om/papucsok/ferfi-papucsok/strandpapucs-kek
A színen kívül semmiben nem különböznek egymástól, a tulajdonságok, a termékleírás mindegyiknél ugyanaz, de a szín választható az oldalon, gyanítom láttál már te is hasonlót. Rákattintasz egy kis képre, a zöld papucsra, és megváltozik az oldal URL-je például így:
https://sajatwebshop.om/papucsok/ferfi-papucsok/strandpapucs-zold
Ez máris két oldalnak számít, és mivel az oldalak semmiben nem különböznek, duplikált tartalomnak fog számítani, és itt tisztáznunk kell azt, hogy ez miért baj.
Még mindig találkozni azzal a nézettel, hogy pl. a Google büntethet ezért, de ez nem fedi a valóságot.
Ez a fajta duplikált tartalom azért probléma, mert a keresők mind a két oldalt indexelhetik, és ebben az esetben az azonos tartalmak miatt a linkek “ereje” gyengülni fog a kereső szemében. És lehet, hogy azt a strandpapucsot 10 féle színben árulja ez a webshop….
Ennek a problémának a kiküszöbölésére (is) használható a kanonikus link.
Esetünkben célszerű mindkét papucs oldalának <head>
részében a kanonikus linket beállítani a így: <link rel="canonical" href="https://sajatwebshop.om/papucsok/ferfi-papucsok/strandpapucs-kek" />
Ezzel a keresőknek jelezhetjük, hogy melyik oldalt vegyék figyelembe és jelenítsék meg a keresési eredmények között, és elkerülhetjük a link-erő elaprózódását.
Az állandó, 301-es átirányítás és a weboldal optimalizálás
Elsőre furcsa lehet, hogy miért akarna bárki egy weboldalt véglegesen átirányítani.
Több oka lehet ennek, egy egyszerű eset: valamilyen okból, pl. tartalom-optimalizálás miatt megváltozott egy blogbejegyzésed elérése, /blog/cicamenhely
-ről /blog/allatmenhely
-re.
Értelemszerűen a cicamenhely
-et permanensen átirányítod az allatmenhely
-re, és ezzel jelzed a keresőknek, hogy a régi tartalom új helyen (esetleg bővített formában) érhető el.
De a weboldal optimalizálás szempontjából van egy probléma, amit állandó átirányítással kezelni kell. Tapasztaltad már te is, és írtam már én is arról, hogy a weboldalak www előtaggal és anélkül is megjelenhetnek. És hogy jó legyen nekünk, ehhez hozzátesszük még a HTTP és HTTPS protokollokat is.
Ezek szerint a sajatwebshop.om
elérései a következők lehetnek:http://sajatwebshop.om
http://www.sajatwebshop.om
https://sajatwebshop.om
https://www.sajatwebshop.om
Tetszik nekünk, vagy sem, ez a keresőknek bizony négy különböző weboldalt fog jelenteni, és előáll egy hasonló belső duplikációs probléma, amit a kanonikus linkek részben tárgyaltunk.
Hurrá, gondolhatnánk, akkor kanonikus linkkel szépen megoldjuk ezt is, megadjuk, hogy a https://sajatwebshop.om
legyen a gyűjtőoldal, és boldogok vagyunk. De nem leszünk.
Mégpedig azért nem, mert ezzel annyit tettünk, hogy a keresőknek jeleztük, melyik a gyűjtő-oldal, de ettől függetlenül mind a 4 verzió élni fog. És ha valaki úgy írja be a keresőbe, vagy valahol úgy linkeli az URL-t, hogy http://www.sajatwebshop.om
, akkor az bizony ezen a címen is fog megjelenni. A HTTPS nélküli verzió. Ez pedig valljuk be, nem túl szerencsés.
Ezt elkerülendő használjuk a 301-es átirányítást. Ki kell választani, hogy a www előtaggal ellátott vagy az anélküli oldalt szeretnénk konzekvensen használni, a HTTPS használata pedig ma már nem kérdés.
Tehát vagy a https://sajatwebshop.om
-ra, vagy a https://www.sajatwebshop.om
-ra irányítod át a másik három variációt. Ezzel biztosítod, hogy a keresők a “négy oldalt” egy oldalként kezeljék, illetve a felhasználók bármit pötyögjenek be, vagy bárhogy legyen linkelve az oldal, mindig a HTTPS protokollt használó, és az általad kiválasztott oldalra jussanak.
És tényleg boldogok lennénk, ha itt megállna a történet, de sajnos még mindig mindig nem értünk célba. Nem elegendő csak a fő-domain-t kezelni, az alodalakra, pl. kapcsolat, blog, stb., ugyanúgy be kell állítani az átirányítást.
Ennek megvalósítása szerver-szinten működik infrastruktúrától függően, és kellő körültekintést igényel.
Ha segítségre lenne szükséged, keress bátran.
Sitemap - az oldaltérkép
Szintén egy - vagy több - szöveges állomány az oldaltérkép, és több, a keresőmotorok által támogatott formátuma létezik.
Nem kötelező a használata, de segíti a keresőmotorok munkáját, megkönnyítik az oldalad feltérképezését, ezáltal a weboldal optimalizálást. Az oldalak címén kívül tartalmazhat más információt is, pl. mikor lett az adott oldal legutóbb frissítve.
Ajánlott a weboldalad főkönyvtárában elhelyezni, pl. sitemap.xml néven, de ez nem ökölszabály. Ha máshol helyezed el, a robots.txt -ben a Sitemap:
direktívával meg tudod határozni a helyét, illetve a keresőknek is megadhatod, pl. a Google Search Console-ban.
Reszponzív honlap, link-struktúra, SSL, és egyéb szörnyűségek szerepe a weboldal optimalizálásban
Most, hogy átvergődtük magunkat a technikai SEO első fázisán, nem dobhatjuk el a kalapácsnyelet, és ne toljuk ész nélkül indexbe az oldalunkat.
Van az indexelésen kívül jó néhány technikai faktor, amelyet nem árt szem előtt tartani és helyesen kezelni.
Reszponzív weboldal - muszáj reagálni
Tudom, szóviccnek gyenge, de ez az igazság.
Tele van statisztikákkal az internet, hogy a web forgalmának mekkora szeletét teszi ki a mobil eszközök forgalma.
Nem terhellek ilyen adatokkal, egyet mutatok csak meg, egy általam üzemeltetett, napi 250-350 látogatóval rendelkező weboldal statisztikája az elmúlt 90 napból, gondolom, ehhez nem kell különösebb magyarázat:
Komolyan, a csapból is a reszponzív honlap jelentősége folyik, ennek ellenére a mai napig találkozni olyan weboldalakkal, amelyek nem azok, pontosabban olyanokkal, amik ha annak is indultak, nem működnek megfelelően mobil eszközökön.
Emberek. Rangsorolási faktor. Nem faktorocska, 2016 óta a Google egyértelműen előnyben részesíti a mobilbarát oldalakat.
Ennek ma, 2023-ban annyira evidensnek kell lennie, hogy én erre most nem is pazarolnék több szót. Akár saját magad vágtál bele egy weboldal elkészítésébe, akár készítteted, sírva kérlek, ez legyen az első szempontok egyike és ellenőrizd, hogy valóban megfelelően működik az oldalad a különböző képernyő-felbontásokkal bíró eszközökön.
Keresőbarát URL-ek használata
Már megint keresőbarát. Nem szeretem a szót, de legyen, csak lépjünk túl rajta egy öles bakugrással, legyen kereső és felhasználóbarát.
A legelső és legszembetűnőbb szempont ez:
https://sajatwebshop.om/index.php?view=article&id=1:milyen-strandpapucsot-valassz&catid=2&Itemid=110
https://sajatwebshop.om/blog/milyen-strandpapucsot-valassz
Az első egy adatbázis lekérdezés nyomán előállított dinamikus URL, tele paraméterekkel, ami egy blogbejegyzést jelenít meg.
A második pontban lévő URL is pont ugyanazt teszi.
Gondolom, nem kell sokat magyarázni, hogy melyik lesz a kettő közül a a befutó, a felhasználók számára is könnyen értelmezhető URL.
A keresők képesek értelmezni és indexelni a dinamikus URL-eket, a baj nem ezzel van, és lesznek esetek, amikor nem tudod kikerülni a használatukat.
De ahol lehet, a második megoldást alkalmazd az alábbi okokból:
- A felhasználó ránéz az első URL-re és egy katyvaszt lát. Egyáltalán nem informatív, és nekem például nem néz ki túl megbízhatónak sem, de ez egyéni vélemény. A kattintási arányt csökkentheti egy ilyen URL.
- Nem tükrözi az oldalad struktúráját, nem világos egyből a látogató számára, hogy mit kap, ha kattint.
- Nagyon hosszú. Bár a Google szerint ez nem rangsorolási tényező, de felmérések szerint az URL hosszának is van jelentősége.
- Gondot jelenthet akkor is, ha valaki linkelni akarja az oldaladat.
- Bizonyos esetekben duplikált tartalom létrejöttét is előidézhetik.
Mire figyelj még az URL-ek kialakításakor?
- Használj benne az oldalra releváns kulcsszót. Erről mondjuk azt mondja a Google, hogy “nagyon kicsi rangsorolási faktor” a kulcsszó az URL-ben, de veszíteni nem vesztesz vele. Viszont ne halmozd őket.
- Ne használj nagy betűt, légy konzekvens.
- Szavak összekötésére kötőjelet használj:
milyen-strandpapucsot-valassz
, ne aláhúzást:milyen_strandpapucsot_valassz
A megfelelő link-struktúra kialakítása
Kicsit kapcsolódik az előző témakörhöz. És kapcsolódik a tartalmi SEO részhez is, nagyon fontos a belső linkek kialakítása a jó helyezés szempontjából, de ebben a részben csak a technikai SEO szempontjait vizsgáljuk.
A megfelelő struktúra kialakításával sokat tehetünk azért, hogy az oldalaink sikeresen indexbe kerüljenek, illetve fontos oldalak, információk a látogatók elől se maradjanak rejtve.
Az oldalad céljaitól függően kell kialakítani a struktúrát, más lesz egy önkormányzat honlapján, mint egy papucsboltban, gondolom, sok újat nem mondtam ezzel.
A logikailag összetartozó oldalakat célszerű valamilyen módon kategorizálni, ami a link-hierarchia alapja lesz. Önkormányzat honlapján lehet ilyen kategória pl. az Aktuális hírek, a sajatwebshop.om -on a termékkategóriák, vagy mint az én oldalamon a Blog, stb.
Az előző témakörhöz abban nyúlunk most vissza kicsit, hogy legyen ez is egyértelműen kialakítva:https://sajatwebshop.om/termekek1/alkategoria1/termek-3
Ez mondjuk pont nincs, szóval a fenti megoldás helyett nyugodtan merj nagyot álmodni:https://sajatwebshop.om/papucsok/ferfi-papucsok/strandpapucs-kek
Nem fog meggyulladni a billentyűzet az ujjaid alatt, ha pár karakterrel többet kell leírnod, viszont mindjárt van kulcsszó az URL-ben, te is és a látogatód is tudja, hogy éppen hol jártok.
Ámde itt is van egy olyan nézőpont, amiről talán kevés szó esik.
Hiú ábránd, hogy a kereső-robotok feltérképezik a weboldalunk összes aloldalát, ez nincs így. Az ő erőforrásaik sem végtelenek, nem fogják végig bejárni az összes belső linkünket. És ugyanez igaz a látogatókra is, mondom, mire gondolok.
Mikor egy weboldal URL szerkezetét kialakítjuk, figyelemmel kell lennünk arra, hogy a fontos információt tartalmazó oldalak könnyen, kevés kattintással elérhetőek legyenek.
Ezt angol kifejezéssel click depth-nek hívják, nyers fordításban kattintási mélységnek lehetne hívni.
Nagyjából arról van szó, hogy egy adott oldalhoz hány kattintással, hány linken keresztül érsz el a főoldalról.
Tegyük fel, írsz egy 1500 szavas cikket a brazil kaucsukból készült strandpapucsok előnyeiről. Nem törődsz a link-struktúrával (de most már remélem, fogsz), és ezt a cikket csak a brazil kaucsuk férfi strandpapucs terméklapjáról teszed elérhetővé egy linkkel.
Mi fog történni?
Elindul a kereső-bot:
főoldal -> papucsok -> ferfi-papucsok -> brazil-kaucsuk-strandpapucs -> brazil-kaucsuk-strandpapucsok-elonyei
Itt a kattintási mélység már 4, ennyi linken kellett keresztül verekednie magát annak, akit érdekelt a cikked.
A Google bizony figyel erre, de ahogy megszokhattuk, pontos válaszokat itt sem kapunk a kérdéseinkre. Megoszlanak a vélemények arról, hogy milyen mértékben számít, három vagy öt legyen a maximális kattintási mélység. Tehát egyáltalán nem biztos, hogy a cikkedet egyáltalán eléri, és az indexbe is kerül.
Összefoglalva: Legyenek az oldaladon a linkek informatívak, alakíts ki egy egységes, alap link-struktúrát, tervezd meg, mely tartalmak hová kerüljenek.
Ezzel eléred, hogy mind a látogatóidnak, mind a kereső botoknak könnyen átlátható környezetet teremtesz, ami egészséges a felhasználói élmény szempontjából és a weboldal optimalizálás szempontjából is.
Természetesen ez sem elegendő feltétel és biztosíték, de az alapja annak, hogy jó helyet érj el a találati listákon.
SSL, HTTPS - a biztonságos kapcsolat
Pár szót írtam már az SSL tanúsítványokról a weboldal készítés árak blogban.
Röviden az SSL és a HTTPS szerepéről. Segítségükkel titkosított kapcsolat épül a böngésző és a szerver között, ami megakadályozza, hogy harmadik fél beavatkozhasson az adatforgalomba, vagy az adatokat lehallgassa, ellopja.
Mielőtt rátérünk, miért fontos ez a technikai SEO szempontjából, elmesélek valamit.
Pont ugyanazt érzem, mint a reszponzív honlap kérdésénél, hogy nem kellene beszélni már ennek a fontosságáról 2023-ban, de mégis kell.
Nemrégiben is olvastam egy weboldal-készítés hirdetést a Facebook-kon. A weboldal készítő saját (!) honlapja nem rendelkezett SSL tanúsítvánnyal. A hirdetés alatt a hozzászólásokban ezt néhányan szóvá tették, néhányan pedig bizonygatták, hogy az nem is annyira fontos.
Önmagában ezek alkalmazásától nem várhatjuk azt, hogy a weboldalunk “feltörhetetlen”, abszolút biztonságos legyen, de számos problémát kiküszöbölhetünk vele.
Ismét egy végtelenül leegyszerűsített példa, szerintem világos, hogy mi a biztonsági különbség aközött, hogy egy video-megosztóval van kapcsolatban a böngésződ és kiscicás rövidfilmeket nézel, vagy éppen valamilyen tranzakcióra adsz megbízást a bankod online felületén.
Nem mindegy, milyen adatokat lát az, aki esetleg hozzáfér a kommunikációhoz.
Az SSL tanúsítványoknak több fajtája létezik, a weboldal céljától nagyban függ, hogy melyikkel elégedhetünk meg, és mikor szükséges komolyabbra váltani, ezek taglalásába nem mennék most bele.
Abba viszont igen, hogy milyen előnyökkel számolhatsz, ha telepíted az SSL-t a weboldaladra:
- Ahogy említettem, a Google ezt figyelembe fogja venni.
- A kisördög nem alszik, soha nem tudhatod, hogy miért épp a te weboldalad forgalmát akarná lehallgatni valaki, pl. egy egyszerű űrlapon keresztül elküldött adatokat akár. Persze a baj mindig másokkal történik meg…
- Bár szerencsére egyre kevesebb SSL nélküli weboldal van, de előnyt szerzel azokkal szemben, akik nem használják
- Növeled a felhasználói bizalmat. Te is biztosan kattintottál már olyan linkre, ami után ez fogadott:
Tedd a szívedre a kezedet, jó szájízzel mész innét tovább? Lehet, hogy te igen, és nem vagy a végtelenségig paranoid, de sokan nem. A többség nem fog. A piros háromszög, az oldal címsorában a biztonságot jelző lakat hiánya megteszi a magáét. Csökken az átkattintási arány és a konverzió, ez tény… Meg a bevételed is.
Az átrányítások részben megbeszéltük, hogy a weboldalad minden oldalának használnia kell a HTTPS-t, és így minden HTTP oldalt HTTPS-re kell irányítani.
Amíg a HTTP verzióról a HTTPS-re irányítasz egy weboldalt, ez alatt a rövid idő alatt - ha minimálisan is, de - ki vagy téve annak, hogy illetéktelenek belenyúljanak a kommunikációba.
Ennek kiküszöbölésére szolgál a HSTS (HTTP Strict Transport Security), ennek a módszernek a segítségével gyakorlatilag kikényszerítjük a HTTPS használatát.
A valóság kicsit árnyaltabb, mert ugyan a HSTS-t a kiszolgáló oldalon specifikáljuk, de a böngészők kezelik (a legtöbb böngésző alkalmas erre).
Ez annyit tesz, hogy első alkalommal, mikor egy böngésző meglátogatja az oldaladat, a kiszolgáló által visszaküldött HTTP fejléc fogja tartatalmazni azt az információt, hogy innentől kezdve kizárólag HTTPS-en keresztül nyissa meg az adott oldalt.
A HSTS a minimalistweb HTTP fejlécben:
HTTP/2 200
content-type: text/html; charset=utf-8
x-frame-options: SAMEORIGIN
referrer-policy: strict-origin-when-cross-origin
cross-origin-opener-policy: same-origin
strict-transport-security: max-age=31536000; includeSubDomains; preload
A legelső alkalommal még nem feltétlenül történik így, a 301-es HTTP-HTTPS átirányítás miatt, viszont onnantól kezdve ezt kötelezőnek tekinti a böngésző. A Google üzemeltet egy listát, ahová a domain nevedet beküldheted, bizonyos HSTS belállítások megléte esetén. Ha ezt megteszed, a böngészők első alkalommal is azonnal a biztonságos, HTTPS-t fogják használni.
A biztonsági funkcióin kívül ennek a megoldásnak a technikai SEO-ban is jut szerep, megspórólod vele azt a jó néhány ezred másodpercet az oldalad betöltésénél, amit a feljebb említett 301-es átirányítás felemészt.
Mit nyersz vele? Megmutatom. Az én oldalam teljes betöltési ideje 2065 ezredmásodperc, ha HTTP-n keresztül próbálom elérni:
A zöld sor 164 ezrdmásodpercet mutat. Ez csak a kezdeti átirányítás,ami kérem kereken 8%-a teljes betöltési időnek.
Azt gondolom, így már egyértelmű, hogy érdemes (kell) vele foglalkozni, bőven beletartozik a weboldal optimalizálás témakörébe.
Záró gondolatok a technikai SEO-ról
Ha nem voltál járatos ebben a témában, remélem, sikerült a teljesség igénye nélkül a legfontosabb összetevők szerepét tisztázni. Mindegyik fejezetnek elég vaskos szakirodalma van, nem a mindenre kitérő magyarázat volt a cél, hanem az, hogy a weboldal optimalizálás alapjainak fontosságára felhívjam a figyelmedet.
Itt is visszatérünk pár fundamentumhoz. Egy weboldal kinézete lehet a végtelenségig puccos, ha az indexelhetősége, linkek, átirányítások, reszponzivitás, a betöltési sebesség nincsenek rendbe téve, sokra nem jutsz vele.
Azt se feledd sosem, hogy ezek a beállítások nem csak direkt módon hatnak a találati listás helyezéseidre, hanem sok esetben hiába “csak” technikai beállításokról beszélünk, egyértelmű hatással vannak, lehetnek a felhasználói élményre, az átkattintási arányra, a konverzióra. Magyarul arra, hogy az értékes látogató valóban értékes lesz-e számodra, vagy meg sem nyitja az oldaladat, de ha megnyitja is, kaszát-kapát eldobva menekül onnét.
“Nem szeretem”, száraz, pepecs kategória ez. Egyet értünk, sokkal vidámabb dolog arról beszélgetni, hogy a képek az oldalon milyen effektekkel ússzanak be, az kétségtelenül látványosabb.
Ez viszont sokkal fontosabb és hasznosabb.
Összefoglaló
A weboldal olyan technikai elemeinek a beállítása, amelyek közvetlen hatással vannak az oldal találati listán elfoglalt helyére, és direkt vagy indirekt módon a felhasználói élményre.
A honlap helyes alap-beállításai nélkül a SEO többi eleme sem lesz sikeres. Vannak olyan tényezők, amiknek egész egyszerűen meg kell felelnie egy weboldalnak, hogy a keresők egyáltalán megtalálják és komolyan vegyék.
Ide tartozik az oldal indexelhetősége, sebessége, mobil-eszközökre optimalizáltsága, a megfelelő link-struktúra kialakítása és a biztonságos kapcsolat beállítása.