Weboldal készítés - blog
Milyen szerepet játszik egy jól elkészített, egyedi 404-es hiba oldal a felhasználói élmény növelésében?

Miért fontos egy jól elkészített, egyedi 404-es hiba oldal?

Emlékeztetőül az előző blogból: Végeztünk a hibás oldalak javításával, megtettük, amit meg tudtunk tenni.
De azzal még mindig nem kezdtünk semmit, hogy mi történik akkor, ha a felhasználó gépel el valamit, vagy pedig egy másik oldalról rosszul linkelik a tartalmadat.
Itt jön a képbe a 404-es hiba oldal.

Az egyedi 404-es hiba oldal előnyei

Felmerülhet a kérdés, ha már kijavítottuk a 404-es hibákat, miért fektessünk időt és energiát ennek az elkészítésébe, mikor remélhetőleg a látogatók úgyis csak egy relatív kis része találkozik ezzel?
A fenti eseteket is szem előtt kell tartani, mert ha van ugyan hibaoldalad, de nincs megfelelően beállítva, könnyen a lágy 404-es hiba csapdájába eshetsz, ezt láttuk a HTTP 404-es hiba oldalról szóló blogban.
Amennyiben pedig nem rendelkezik a weboldalad egy jól kialakított 404-es oldallal, akkor az azt futtató szerver teljesen általános, technikai hibaüzenete jelenhet meg válaszként.

Gondold el, hogy a boltban kérsz valamit, ami épp nincs, és az eladó azt mondja válaszként, hogy “Raktár hiba 01403: A keresett termékazonosító nem található!”
Valószínűleg az jut először eszedbe, hogy valami vihar lehet épp a szerencsétlen futóbolond fejében, másodszorra pedig feltehetően az, hogy itt az életben nem akarsz többet vásárolni.
Persze nem ennyire kisarkítva, de hasonló sztori játszódhat itt is le, aminek az eredménye az lesz, hogy lehetőséget szalasztasz el.

Azt a lehetőséget, hogy megfelelően tájékoztasd a látogatókat, hogy miért nem létezik az oldal és milyen lehetőségeik vannak a továbbiakban, valamint azt, hogy az oldaladon tartsd őket.

Az ilyen általános üzenetek elég kellemetlen benyomást keltenek, az igénytelenség érzetét keltik, és a látogatóid nem biztos, hogy tovább akarnak keresgélni, hogy akkor most mit is kellene csinálni. Hagyják inkább a fenébe az egészet.
Gondolj csak a saját böngészési szokásaidra, melyik oldalon maradsz inkább a kettő közül:

  • Semmi többet nem látsz, csak ennyit: HTTP Status 404 - a keresett erőforrás nem található
  • Az oldal felhívja a figyelmedet a hibára, talán szól egy szót is arról hogy tudja, ez kellemetlen, és segítséget ajánl fel.

Ugye?

Ne feledd: Az egyedi 404-es hiba oldal nem egy zsákutca, és nem csupán egy technikai megoldás, hanem olyan eszköz, amely elősegítheti, hogy az oldalad sikeresebb legyen.
Miért?

Növeli a bizalmat a webhely iránt

Azt mutatja, hogy te, mint a weboldal üzemeltetője vagy tulajdonosa foglalkozol az oldallal, fontosnak tartod a minőséget és a felhasználói élményt, odafigyelsz a részletekre.
Azt kommunikálja, hogy tudatában vagy annak, hogy az interneten előfordulhatnak hibák, de gondoltál arra, hogy segíts a látogatóknak ezeket a problémákat áthidalni. Ez nem csak a felhasználói élményt javítja, hanem a látogatóid bizalmát is erősíti az oldal iránt.

Segíthet a brand-építésben

A weboldal minden egyes eleme, a színektől a betűtípusokig, a képektől az üzenetekig, mind hozzájárul ahhoz az összképhez, amit a látogatóid a cégedről alkotnak. Ebből a szemszögből az egyedi 404-es oldal nem csak a hiba kezelésére szolgáló eszköz, hanem egy hasznos lehetőség a márkaépítésre is.

Egy semmitmondó, odahányt üzenettel ellentétben az egyedi hiba oldal tükrözheti a weboldal stílusát, hangulatát és személyiségét. Ha a weboldaladhoz illeszkedik a logó, a dizájn és a stílus, a látogatód számára ez azt az érzést erősíti, hogy "ott van, ahol lennie kell", magyarán nem navigált el az oldalról. Ezt egy általános szerver-hibaüzenettel tuti nem éred el.

A látogatók megtartása

Nem különösebben atomfizika: ha egy látogató egy 404-es oldallal találkozik, és nincs semmilyen információ vagy útmutatás arra vonatkozóan, hogy mit is kellene tennie, frusztráltnak, csalódottnak fogja érezni magát, és nagy valószínűséggel lelép az oldalról.
Viszont ha úgy érzi, hogy segítséget kap és - nem annyira halkan mondom - irányítva van, akkor nagyobb eséllyel marad az oldalon és navigál tovább a weboldaladon belül.
Mind a két eset hatással van a visszafordulási-arányra és az oldalon eltöltött időre, csak az első esetben negatívan, a másodikban pedig pozitívan. Mind a visszafordulási arány, mind az oldalon eltöltött idő SEO szignál a keresőmotorok számára, minőségi mutató, ezt ne feledd.

A konverzió növelésében is hatékony eszköz lehet

Ha egy látogató egy nem létező vagy elérhetetlen tartalomba fut bele az oldaladon, az már azt jelenti, hogy próbált érdeklődni a tartalmad, terméked, szolgáltatásod iránt, csak valamiért nem találta azt. Ez az érdeklődés már jó kiindulópont arra, hogy pl. különféle promóciós ajánlatokat, kedvezményeket adj, akár hírlevél-feliratkozásra rávedd őt. Ezzel nem csak a negatív élményt kompenzálod, hanem potenciális ügyféllé is konvertálhatod a látogatót.

Az egyedi hiba oldal személyessége

Ezzel összefoglalva a fentieket, egy egyedi 404-es hiba oldal a felhasználó számára azt mutatja, hogy foglalkoznak vele, nem azt kapja a képébe, hogy 404 - így jártál, senkit nem érdekel a nyűgöd.

Egy egyedi 404-es hiba oldal a felhasználó számára azt mutatja, hogy foglalkoznak vele

Milyen legyen egy egyedi 404-es hiba oldal?

Ahogy említettük már, a cél a látogató megtartása és irányítása, ezt pedig egyértelmű üzenetekkel tudod elérni a látogatód további összezavarása nélkül.

1. Fogalmazz emberi nyelven

Hidd el nekem, a kutya nem kíváncsi a szervered rendkívül tudományosnak ható, ámde a laikus számára nagyjából semmitmondó üzeneteire. Egy átlagos látogató, aki nem rendelkezik technikai tudással ilyen téren, baromira nem kíváncsi erre. Meg az sem, aki rendelkezik, mert ő sem ezért jött ide. Számukra az a fontosabb, hogy gyorsan és egyszerűen megértsék, mi történt, és mit tehetnek a probléma megoldása érdekében.

Mondd el, hogy az oldal nem található, hiba történt, az üzenet legyen egyértelmű és közvetlen.
Nem feltétlenül hagynám ki a ‘hiba’ szót sem a szövegből, mert valóban az történt, de szerencsésebb talán, ha nem 72-es betűnagysággal vágod oda, hogy ‘404 - HIBA!’.
Nem elijeszteni akarjuk a felhasználót, hanem pont fordítva. Legyen inkább ‘404 - Hiba, az oldal nem található’: ez az üzenet sokkal barátságosabb és informatívabb.

Szólj pár szót a lehetséges okokról, hidd el, az emberek szeretik tudni, mi történt: az oldalt talán törölték vagy áthelyezték, hibás linkről érkezett, esetleg a látogatód gépelte el weboldal címét. Az ilyen információk megosztása segíthet megérteni a helyzetet és csökkenteni fogja a zavart, amit egy IT-s szakzsargon képes kiváltani egy hozzá nem értőben.

Viszont kerüld el, hogy a felhasználót hibáztatod, légy udvarias és segítőkész. Beszélj barátságosan: "Úgy tűnik, az általad megadott link nem létezik, esetleg elgépelted. Kérlek, ellenőrizd és próbáld újra."
Ne tedd felelőssé, senki sem szereti, ha hibáztatják, különösen akkor nem, ha nem ő tehet róla, vagy véletlenül rontott el valamit.
Kerüld az ehhez hasonló, megrovónak ható üzeneteket, mint pl. "Rossz linket adtál meg!", mert emellé mindjárt egész nyugodtan oda írhatod azt is kiegészítésnek, hogy "hülyegyerek".

2. Hagyd meg a navigációs elemeket a hiba oldalon

A brand-építés résznél volt szó a weboldal egységéről.
A fő navigációs elemek a menüsor és a lábléc. Ezeket nyugodtan meghagyhatod a 404-es oldalon, részét képezik az egységnek, segítségére lehetnek a látogatóknak.

Ahogy feljebb is említésre került, a következetesség kulcsfontosságú, ez segít azt az érzetet fenntartani, hogy még mindig “jó helyen” van, a te oldaladon, nem került akaratán kívül teljesen máshova. Ez nem csak a navigációt segíti, hanem biztonságérzetet és iránymutatást adhat egy egyébként zavarba ejtő helyzetben.

3. Helyezz el hivatkozást a főoldaladra és/vagy a legfontosabb tartalmaidra

Amikor a látogató a 404-es oldalra érkezik, egy pár pillanatra zavarodottságot érezhet. Ilyenkor a főoldalra mutató link vagy CTA gomb egyértelmű iránymutatást és lehetőséget ad arra, hogy egyszerűen visszatérjen a weboldal központi részére.
Ehhez hasonlóan érdemes lehet a legfontosabb tartalmaidra, esetleg termékeidre mutató linket/gombot használni a hibaoldalon. Ezzel célzottan irányíthatod a felhasználót, konverziós potenciált teremtesz.
Az elkötelezettséget növelheted azzal, hogy érdekes és értékes tartalmat kínálsz, megadva az esélyt, hogy az oldalon marasztald a látogatót.

4. Használj keresőmezőt, kapcsolati űrlapot

Ez sem agysebészet: nyilván azért van itt a látogatód, mert valamit keres. Segíts neki, ennyire egyszerű. Ez pedig a legkönnyebben egy keresőmezővel kivitelezhető.
Furcsa mód, vagy sem, de a kontakt űrlap is működik. Bár olvastam tanulmányokat, hogy az e-mail-t kb. két és félszer annyian részesítik előnyben, mint az űrlapot, de ezt saját tapasztalatból mondom: főleg első körben, amikor még nem volt semmilyen kapcsolat köztetek, előbb ír a látogató üzenetet egy űrlapba, minthogy e-mail-t írjon. Talán az e-mail írását már személyesebbnek érzik, ezért nem használják első alkalomkor, vagy kényelmesebb az űrlap, erre nem tudok választ adni. De akárhogy is van, remek lehetőség, hogy visszajelzést kapj a hibáról, de akár egy hírlevél feliratkozáshoz is.

Itt említeném meg, hogy a Joomla nagyszerű intelligens keresővel rendelkezik, és egy kapcsolati űrlapot is 1 perc alatt lehet készíteni vele.

5. További tippek

Mivel tudod még növelni a látogató elköteleződését?

  • Jelenítsd meg az elérhetőségeidet, főleg akkor, ha nem használsz kapcsolati űrlapot
  • Egy humoros kép vagy üzenet hozzáadása segíthet feldobni a látogatók hangulatát, oldja a feszültséget, amit a hiba okozott, és bizton mondom, ez ingyen van. Elnézőbbek lesznek a technikai hibákkal a látogatóid, ha derülnek egy jót.
  • Használhatsz felugró ablakot, ajánlattal, kedvezménnyel, stb, ami akkor jelenik meg, ha a látogató elnavigálna az oldalról. Bár ennek az alkalmazásáról megoszlanak a vélemények, mert növel(het)i a konverziót, de vannak, akikben ez ellenérzést vált ki, és idegesítően hat rájuk. Határozottan ebbe a csoportba tartozom én is, de ez természetesen semmit nem jelent, mert én egymagamban nem vagyok reprezentatív felmérés. Teszteld, hogy neked működik-e, és ha igen, használd.

+1: Kisebb káosz, nagyobb siker

Sok helyen írtam már, hogy a kevesebb néha több. A 404-es hiba oldal célja nem az, hogy azon megjelenítsd az összes létező szolgáltatásodat, termékedet, telezsúfold mindennel, és onnét próbálj meg mindent eladni. Ne itt állítsd meg a klímakatasztrófát és teremtsd meg a világbékét. Ne nézzen ki úgy, mint a riói karnevál az éjféli tűzijáték idején.
A 404-es hibaoldalnak két funkciója van: egyértelműen tudatni a látogatóval és a kereső-robotokkal, hogy a keresett oldal nem létezik, illetve az, hogy a látogatót lehetőség szerint az oldalon tartsa.
Egyszóval ne told túl a dolgot.

Könnyen kezelhető, nagy támogatottságú, sokoldalú weboldalra gondoltál?

És a tiéd mégsem ilyen.

Magad vágtál bele a weboldalad átalakításába, de elakadtál?

Ne pazarold az idődet. Bízd rám. Segítek.

Összefoglaló

Miért nem elég egy egyszerű "Az oldal nem található" üzenet?

A technikai zsargon helyett az emberekhez szóló, érthető és barátságos üzenet sokkal inkább megnyugtató. Egy egyedi 404-es oldal lehetőséget kínál arra, hogy a látogatót az oldalon tartsuk, és útmutatást adjunk neki a további lépésekhez. Ezzel nem csak a felhasználói élményt javítjuk, de a márka iránti bizalmat is növeljük.

Hogyan segíthet a 404-es oldal a márkaépítésben?

Egy jól megtervezett 404-es oldal tükrözi a márka személyiségét és professzionalizmusát. Legyen az humoros, kreatív vagy informatív, az egyedi design és üzenet azt mutatja, hogy a vállalkozás minden részletre odafigyel, így erősítve a márka hitelességét és elkötelezettségét.

Hogyan növelheti a konverziót egy egyedi 404-es oldal?

Amikor a látogatók hibába ütköznek, gyakran elhagyják az oldalt. Egy jól megtervezett 404-es oldal azonban lehetőséget kínál arra, hogy a látogatókat más, releváns tartalmak felé irányítsuk, növelve ezzel a konverziós esélyeket. Egy keresőmező vagy ajánlott linkek hozzáadásával segíthetünk nekik megtalálni, amit keresnek, és további interakcióra ösztönözhetjük őket.